Konst och inredning
Konst har fascinerat oss människor under mycket lång tid. Det finns grottor inredda med konst som vittnar om det. Vi ska dock inte dra slutsatsen att konst påverkar oss på liknande sätt. Det finns de som mår bättre av att ha konst runt omkring sig och sämre när de blir berövad konst medan andra inte påverkas alls. Det finns de som behöver få skapa konst med jämna mellanrum medan andra inte har något sådant behov alls. Av dem som älskar konst vill vissa har starka färger och andra vill ha milda färger, vissa vill ha figurativ konst och andra vill ha abstrakt konst, vissa vill ha mycket konst eller stora konstverk medan andra föredrar konst som små detaljer i rummet.
Att ge råd om konst och inredning är av förklarliga skäl väldigt svårt. Vissa försöker, som på sajten alltdetbästa.se, och jag tänker också göra ett försök. Som jag ser det finns det två grundprinciper.
1. Vissa människor älskar mustiga saker som en mörk soffa av skinn, ett mahognybord eller textilier (t.ex. sammet) i blodröda toner. När en sådan person går ut på ett galleri är det inte oväntat om personen ser ett konstverk i mustiga färger och tycker om det. Som konstverk betraktat kan det vara ett fantastiskt verk. Som inredningsdetalj kan den göra rummet väldigt tungt. Människor som tycker om mustiga möbler tjänar på att ha ljusa konstverk. Man kan tänka sig konstverket som ett extra fönster i rummet. Därför passar landskapsmålningar med mycket himmelsblått bra.
2. Vissa människor tycker om det ljusa och stilrena rummet. Möbler, mattor, bord och gardiner går alla i vitt, ljusgrått, ljusbeiged eller möjligtvis ljusgult. Inget inslag av trä får vara mörkare än ek. I ett sådant rum behövs några saker för att ge lite liv åt rummet. Risken är annars att det känns för sterilt. Ett sådant rum upplevs inte som särskilt hemtrevligt. Vad man behöver göra är att ha kuddar med lite glada färger i soffan, lite färgglada växter och färgglad konst på väggarna. Som alternativ, om man vill ha annat än inglasad konst som också kan kännas lite kallt, är textil konst.
Konstverk är väldigt speciella som inredningsdetaljer. Även små tavlor kan kräva en hel vägg. Vissa konstverk har en sådan utstrålning att de behöver ta mycket yta i anspråk. Sådan konst ska därför inte trängas in med andra dekorationer på väggarna. Riktigt hur mycket yta som en tavla kräver är svårt att uppskatta när man ser den på bild eller ens på ett galleri. Man behöver helt enkelt ta med tavlan hem och prova.
Människor köper sällan konst för 20 000:- eller mer bara för att prova. När man lägger så mycket pengar på konst är det för att man är säker på att man måste ha tavlan och att man vet precis var den kommer att passa perfekt. De gallerister jag har lärt känna och handlat konst av brukar erbjuda mig att låna med mig konstverket hem och hänga upp det på väggen på prov. De gånger det känns helt självklart är det svårt att lämna tillbaka tavlan även om den är väldigt dyr. De gånger den inte funkar på den tänkta väggen hjälper det inte om man älskar verket, det får åka tillbaka.
En annan sak som har stor betydelse för hur väl ett konstverk passar in i ett hem är om det har ram eller inte. Vissa konstverk ska inte ramas in, andra ser många gånger bättre ut med ram. Det är häftigt att se hur en ram i en viss färg förhöjer konstverket medan en ram i en annan färg får verket att blekna. Min erfarenhet är att man kan ha sina aningar men många gånger blir man överraskad över effekten som en ram medför. Ofta blir konst målad på papper eller duk bättre i ram medan ett motiv på trä eller annat hårt material kan funka bäst utan ram.
Slutligen kommer vi till valet av figurativ konst, där det som syns på duken tydligt föreställer något, eller abstrakt konst, där det på duken kan vara vad som helst eller ingenting. Å ena sidan är det färgerna som avgör vilket verk som passar bäst i ett rum. Å andra sidan har formen betydelse. Oavsett om det är ett figurativt verk eller ett abstrakt kan formerna bidra till en rörelse i rummet. Målningar är i någon mening organiska och ger en känsla av liv. Det är vilken känsla man vill ha i rummet som avgör vilket verk som passar bäst. Den som vill ha ett stillsamt rum ska inte ha för mycket rörelse i målningen men man får akta sig för att få det för sterilt. Den som vill ha sitt rum på gränsen till ett konstgalleri ska ha mycket rörelse och mycket uppmärksamhetsdragande verk.
Vad man vill och vad man vågar beror på vem man är som person. Jag vill ha en ganska neutral inredning som ger stort utrymmet åt konsten. Samtidigt vill jag inte att för mycket uppmärksamhet ska dras till konsten. Min konst är ganska mustig, färgrik och levande men den är inte provocerande eller alltför iögonfallande.
När vi var spekulanter på ett hus i Örgryte (Göteborg) hade de som ville sälja ett väldigt iögonfallande verk på en vägg. Förutom att konstverket var stort tog det upp en mycket stor yta i anspråk. Verket föreställde en kvinna som hade genomträngande ögon. Det var en fantastisk målning men den var så iögonfallande att man hade svårt att se något annat i rummet. Blicken drogs hela tiden till målningen. Så inreder inte jag. Varje inredningsdetalj förtjänar sin plats och ska inte behöva kämpa för att ta sig ur skuggan av andra detaljer.
Det finns inte bara ett sätt att inreda och det finns inte bara ett sätt att se på konst. Jag har bidragit med lite tips på hur man kan tänka men det är i slutänden den egna smaken och erfarenheten som får sätta sin prägel på inredningen.
Kom gärna med synpunkter på hur du tänker.
Andra inlägg
- Kubismen: En Revolution inom Konsten
- Kända konstnärer och målningar som posters är årets trend
- Håll koll på skattereglerna vid köp och försäljning av konst
- Pierre-Auguste Renoir
- Vernissage med John Ma
- Vad är konst för dig?
- Surrealismens grundare?
- AI-genererad konst
- Konstnären som är mest känd för sina barnkläder
- Konst och social distansering